FAQ

 

FAQ - Pytania i odpowiedzi

Krótki zbiór często zadawanych pytań i odpowiedzi:

 

Jak zostać waszym klientem

Naszym klientem może zostać każda osoba pełnoletnia, będąca w zasięgu naszej sieci.

Jak sprawdzić czy jestem w zasięgu waszej sieci

Orientacyjny zasięg podany jest na stronie w zakładce Zasięg. Zawsze przed montażem wykonujemy bezpłatny pomiar zasięgu, który trwa nie dłużej niż 20minut. Pomiar nie zobowiązuje do instalacji Internetu.

Co jest mi potrzebne do odbioru Internetu

Każdy klient otrzymuje od nas w ramach opłaty za instalację kompletny zestaw do odbioru w dzierżawę. Dzięki temu nie trzeba kupować nic na własną rękę.

Czy światłowód jest niebezpieczny

Każda instalacja kliencka zakończona jest gniazdkiem abonenckim posiadającym złącze do podłączenia krótkiego kabla światłowodowego do routera. Światło laserowe używane w sieciach komputerowych jest niewidzialne dla oka ludzkiego. Innymi słowy nie widzimy wiązki laserowej mimo ze ona jest nadawana! Nie jest wskazane spoglądanie w otwór ze światłem lasera w gniazdku abonenckim, kablu i modemie oraz ZABRONIONE JEST spoglądanie w wymienione miejsca przy użyciu przyrządów optycznych, w szczególności: lupy, lornetki, teleskopu itp. Prosimy samodzielnie nie otwierać puszki klienckiej, gdyż nieosłonięte włókno światłowodu jest bardzo delikatne i można łatwo go uszkodzić. Jeśli zajdzie potrzeba chwilowego rozłączenia kabla światłowodowego prosimy nie zabrudzić końcówki lub gniazda w routerze. Zabrania się odłączania kabla światłowodowego od routera na dłuższy czas.

Ile czasu trwa podłączenie światłowodu

Instalacja łącza światłowodowego trwa zazwyczaj około 2 godzin i przebiega w dwóch etapach. Podłączenie kabla światłowodowego do budynku i zaspawanie abonenckiej puszki przyłączeniowej. Kolejnym etapem jest podłączenie routera, konfiguracja komputerów klienta do pracy w nowej sieci oraz przygotowanie umowy. Nasi technicy posiadają wiedzę i umiejętności, aby cały proces instalacji przebiegał szybko i sprawnie.

Co to jest Internet radiowy

Internet radiowy to typ sieci Internetowej, która jako medium transmisji wykorzystuje fale radiowe. Starsze instalacje radiowe pracują w częstotliwości 2,4 GHz, nowsze w 5 GHz. Obecnie montujemy nowych klientów tylko na 5GHz, a obecni, którzy posiadają 2,4GHz są systematycznie przepinani na 5Ghz. Do odbioru sygnału potrzebny jest zestaw odbiorczy. Obecne instalację pozwalają na przesłanie do klienta nawet kilkudziesięciu Mbitów/s dzięki technologii MIMO 2×2.

Czy jeśli wybiorę pakiet 2Mbits to zawsze będę mógł ściągać 2Mbits

Przepustowość, a prędkość pobierania plików to dwie różne miary. Przepustowość łącz podaje się w Megabitach na sekundę (Mbit/s), natomiast prędkość pobierania w kilobajtach lub megabajtach na sekundę (kBps/s, MB/s). I zazwyczaj jest to dzielone przez 8, ze wzoru 1 Mbit/s = 1024 kb/s, a 1024 kb/s = 128 kB/s. Więc przy prędkości 2Mbit prędkość ściągania powinna wynosić około 256kB/s.

Czy zakupione prędkości są gwarantowane

Wszystkie prędkości dostępne w naszej ofercie to prędkości maksymalne, czyli DO. Posiadamy w ofercie łącza biznesowe z tzw. „gwarantowaną prędkością”. Cena takiego łącza jest dużo wyższa niż łącza detaliczne. Dlatego jeśli klient wykupuje u nas opcje, przykładowo do 2Mbps/s to rzeczywiste transfery mogą czasem wynosić kilka procent mniej lub więcej. Staramy się jednak aby prędkości wykupione przez klientów były zazwyczaj dostępne. W przypadku jeśli zdarza się często, że dana prędkość nie jest osiągalna prosimy o kontakt z naszym biurem.

Co zrobić jeśli nie działa mi Internet

W przypadku jeśli łącze przestało działać należy zastosować się do Instrukcji przekazanych przy montażu przez ekipę z naszej firmy. Można sprawdzić okablowanie, oraz zasilanie. Jeśli po godzinie czasu nadal łącze nie działa prosimy o kontakt telefoniczny. Nasze biuro zawsze udzieli niezbędnych informacji.

Mój sąsiad i ja mamy od was Internet. Czy możemy sobie wysyłać pliki przez sieć lokalną

Niestety każdy klient jest odizolowany od innych ze względów bezpieczeństwa.

Słyszałem, ze złe warunki pogodowe pogarszają odbiór Internetu

Zazwyczaj nie powinny występować takie sytuację. Staramy się eliminować takie przypadki i już podczas pomiaru sygnału zawsze zostawiamy „margines bezpieczeństwa” na ewentualne kłopoty z połączeniem w przyszłości, montując np. mocniejszą antenę.

Mam adres IP publiczny czy prywatny

W naszej sieci wszyscy klienci otrzymują adres IP prywatny, czyli wewnętrzny w sieci TelNet. Na każdy segment sieci przypada jeden zewnętrzny adres publiczny IP, za którym jest widocznych kilku/kilkudziesięciu użytkowników, dzięki protokołowi NAT. Adres publiczny to ten adres, pod którym komputery są widoczne w sieci Internet. W przypadku potrzeby indywidualnego adresu zewnętrznego każdy klient może taki uzyskać od nas. Niestety rozwój sieci Internet spowodował, że obecnie nie są już dostępne adresy IPv4. Dlatego każdy kto chce uzyskać takowy adres, będzie miał doliczoną opłatę 5zł miesięcznie. Proszę pamiętać, że użytkownik nie jest anonimowy. Firma TelNet musi ustawowo gromadzić dane dotyczące wykorzystywanych adresów IP, oraz logować ruch klientów w sieci, i w przypadku poważnych naruszeń prawa poprzez Internet dane te muszą zostać udostępnione policji, prokuraturze lub ABW.

Co zrobić w trakcie burzy

Zalecamy zawsze bezwzględnie w czasie wyładowań atmosferycznych wyłączanie komputera oraz anteny odbiorczej z zasilania! Warto również odpiąć kabel idący od anteny do zasilacza.

Czy w antenę nie uderzy piorun

Nikt nie jest w stanie tego zagwarantować. Na kilka tysięcy zamontowanych urządzeń, tylko jedno zostało uszkodzone poprzez bezpośrednie trafienie pioruna. Mimo większych budynków piorun uderzył w niski dom, gdzie antena wisiała poniżej dachu.

Czy Internet od was ma jakieś limity

NIE. Nie wprowadzamy żadnych limitów danych. Nie blokujemy portów. Nie ograniczamy pobierania plików. Dodatkowo od 23:00 do 8:00 prędkość jest zwiększana za darmo.

Czy potrzebuję linię telefoniczą

Nie. Do naszych usług nie jest potrzebna linia telefoniczna.

Jak mogę zapłacić za Internet

Każdy klient otrzymuje od nas instrukcję do Internetowego Biura Obsługi Klienta, gdzie może sprawdzić numer konta do wpłat, aktualne saldo i inne dane. W placówkach banku PBS, wpłaty przyjmowane są za darmo.